Hjälp, receptionisten är död!
Blunda och tänk på ett företag som har en riktigt trevlig och professionell receptionist. Tänk sen på hur otroligt många företag där du inte möts av en levande person. Den traditionella receptionisten skötte internposten, tog emot och kopplade samtal, frankerade kuvert och fixade med lite av varje. Åren gick och uppgifterna rationaliserades bort. Skyltar med ”din mamma jobbar inte här” fick sättas upp ovanför diskhon i köket i takt med att diskhögen växte, kaffesumpen svämmade över och ingen ville längre torka bort brödsmulorna från fikabordet. De levande, syregivande växterna vissnade, byttes ut mot plastväxter eller togs helt enkelt bort. Receptionsdiskarna gapade tomma och ersattes till slut med en soffa och en bildskärm.
En receptionist är oftast en tusenkonstnär, som är oerhört mån om att alla andra ska må bra. Likt en italiensk servitör finns det en stolthet och en enorm servicekänsla som är svår att ersätta. Egenskaperna hos en receptionist prioriteras sällan hos t.ex en säljare och att ha en konsult som tömmer diskmaskinen istället för att höja sin debiteringsgrad synkar inte med det lönsamma företagets högt uppsatta mål.
Känner du igen det? Ja, du är inte ensam om den här känslan.
Men pendeln svänger och plötsligt börjar fler och fler företag återigen se värdet av att mötas av en livs levande människa istället för en tom lobby och en bildskärm. Uppgifterna har bytts ut och moderniserats men då som nu blir ofta receptionisten spindeln i nätet som har koll på såväl VD som övriga medarbetare. En professionell receptionist kan höja prestationsnivån på medarbetare då hen ofta får agera psykolog. Receptionisten får alla att känna sig välkomna, bokar tågbiljetter, beställer profilprodukter och ser till att lunchen är vegansk till onsdagens kundbesök. Är du ovan vid känslan, fundera på hur ett riktigt bra bemötande i hotellreceptionen får dig att känna och hur betydelsefullt bemötandet är när du ska ge betyget, 2 eller 4 stjärnor.
När du fått ett professionellt bemötande är det bara att njuta av resten och självklart är atmosfären och interiören i högsta grad en del av helhetsupplevelsen. ”First impressions last” heter det ju och ditt företags varumärke börjar du bygga i lobbyn, kundentrén och personalentrén. Innan vi på POÉ börjar bygga ett företags varumärke med interiören studerar vi och läser på om företaget och intervjuar kunden. Efter det börjar vi skapa inredningskonceptet med materialval, möbler, ljussättning, textilier och annat som stärker varumärket. Men det är en helt annan historia som förtjänar ett eget blogginlägg.
Hur kan man göra skillnad och fortsätta utvecklas då? Ja, vad sägs om att utbilda receptionisten till barista och skapa en personlig lobby där naturliga och professionella möten sker. Anordna en afterwork och runda av månaden. Självklart får du med dig en påse ”omtanke” när du går hem med veckans bukett, några smarriga råvaror till helgens meny och en positiv känsla som gör att du går till jobbet med ett leende, tidigt på måndag morgon igen.
Länge leve receptionisten!